امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۲۳:۰۵

اظهار امیدواری اسرائیل برای انتقال سفارت آرژانتین به اورشلیم

ماتیانا کوهن مدیر کل بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه اسرائیل تاکید کرد که کشورش در بدترین شرایط روابط با کشورهای آمریکای لاتین بسر می برد، اما در عین حال دارای دوستان خوبی مانند آرژانتین نیز هست. کوهن ضمن اشاره به اهمیت دیدار خاویر میلی از اسرائیل در ماه فوریه، تاکید کرد از زمان حمله 7 اکتبر حماس، خاویر میلی تنها رهبر آمریکای لاتین بوده که از کشورش بازدید بعمل آورده است.

(اینفوبائه-17سپتامبر 2024)

  Mathayana Cohen سفیر سابق اسرائیل در پرو، گواتمالا و السالوادور که چند ماه پیش بعنوان مدیر کل جدید بخش آمریکای لاتین و حوزه کارائیب وزارت امور خارجه رژیم صهونیستی انتخاب گردید شناخت بسیار خوبی از این منطقه دارد. این دیپلمات باسابقه حرفه ای 30 ساله با خبرنگار اینفوبائه در ساختمان مرکزی امور خارجه در اورشلیم درخصوص روابط کشورش با دولت خاویر میلی صحبت بعمل آورد. وی اطمینان داد که کشورش در بدترین شرایط روابط با کشورهای آمریکای لاتین بسر می‌برد، اما در عین حال دارای دوستان خوبی مانند آرژانتین نیز هست. کوهن ضمن اشاره به اهمیت دیدار خاویر میلی از اسرائیل در ماه فوریه، تاکید کرد از زمان حمله 7 اکتبر حماس، خاویر میلی تنها رهبر آمریکای لاتین بوده که از کشورش بازدید بعمل آورده است. از دیدگاه این مقامات  اسرائیلی، سفر رئیس جمهور آرژانتین، یک دیدار کلیدی در ابراز همبستگی با اسرائیل در پیچیده ترین لحظات تاریخ کشورش محسوب می‌گردد. وی در بخشی از توضیحات خود گفت:" اسرائیل از همه متحدانش می خواهد تا راهی برای نفوذ به حماس پیدا نمایند.

         وی افزود ما دوستان خوبی مانند آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و گواتمالا داریم اما کشورهایی نیز در منطقه هستند که از حماس و ایران حمایت می‌کنند. رئیس جمهور کلمبیا پیامهای یهودی ستیزانه در شبکه X منتشر کرده و نتانیاهو را با هیتلر مقایسه نمود و سفیر خود را فراخوانده است. در همین رابطه رئیس جمهور برزیل نیز سفیر خود را از اسرائیل فراخوانده و مدعی است که آنچه اسرائیل مرتکب شده همان کاری است که نازی‌ها در هلوکاست انجام داده اند." کوهن تاکید می‌کند لولا کاملا در اشتباه است"

         کوهن در خصوص انتقال سفارت آرژانتین به بیت المقدس گفت: "امیدوارم این امر هرچه زودتر صورت پذیرد. ما هنوز تایید از سوی آرژانتین دریافت نکرده ایم. میلی یک قولی داد اما هنوز تصمیم او مانند تصمیم پاراگوئه که در ماه دسامبر آینده سفارت خود را به اورشلیم منتقل می نماید مشخص نیست". 

         مدیر کل آمریکای لاتین وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه مصاحبه خاطر نشان کرد، ما فقط خواهان انتقال سفارت آرژانتین به اورشلیم نیستیم بلکه توقع داریم بسیاری از کشورهای دیگر نیز سفارت خود را منتقل نمایند. معرفی اخیر حماس بعنوان یک گروه تروریستی از سوی آرژانتین، یک نکته مثبت در روابط دوجانبه است. کوهن همچنین نسبت به خطری که تروریسم اسلامی، آمریکای لاتین را تهدید می نماید، هشدار داد. از نظر وی این تهدید  فقط در یک کلمه خلاصه می‌شود: "ایران". صحبت از کشور دیگری نیست.ایران مسئول دو حمله تروریستی بزرگ در آمریکای لاتین، علیه سفارت اسرائیل و مقر آمیا در بوئنوس آیرس است.

        کوهن با ذکر نگرانی اسرائیل در این خصوص افزود: عوامل امنیتی دو کشور با یکدیگر در تماس هستند. البته هر کشور آمریکای لاتین باید نگران باشد و منطقه آمریکای لاتین به ویژه به دلیل روابط تهران با رژیم های نیکلاس مادورو و دانیل اورتگا، باید در حالت آماده باش باشد. وی هشدار داد نمی دانم چه تعداد ایرانی در ونزوئلا و نیکاراگوآ وجود دارد اما این امر اسباب نگرانی ما را فراهم آورده و شما(آرژانتین) را نیز باید نگران نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما