امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۲۳:۱۲

انعکاس اخبار و تحولات مرتبط با ایران در رسانه‌های خبری آرژانتین

اینفوبائه : سرکوب در ایران؛ دیدار رئیس جمهور ایران با پوتین در بحبوحه تنش با غرب ؛ هشدار غرب در خصوص پرتاب ماهواره تحقیقاتی ایران به فضا، رئیس جمهور ایران وعده تغییر داد

  سرکوب در ایران(اینفوبائه-15 سپتامبر2024)

بنیاد نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل گفت: 34 زندانی زن روز یکشنبه بمناسبت دومین سالگرد شورش مرمی در پی قتل مهسا امینی با شعار زن، زندگی، آزادی در یکی از زندان‌های ایران دست به اعتصاب غذا زدند. این بنیاد افزود زندانیان در همبستگی با مردم ایران که به سیاست های ظالمانه دولت  اعتراض دارند، دست به اعتصاب غذا زده اند. خانم نرگس محمدی طی دهه گذشته بیشتر در زندان بسر برده و چندین بار اعتصاب غذا کرده است. وی طی انتشار بیانیه ای بمناسبت دومین سالگرد جنبش زنان اعلام داشت، ما بر تعهد خود برای دستیابی به دموکراسی، آزادی و برابری و شکست استبداد مذهبی تاکید می نماییم. نرگس محمدی با  انتشار پست ویدئویی در شبکه X ، تصاویری از جوانان در حال سوزاندن چادر و برداشتن عمامه آیت الله‌ها را منتشر نمود.

کارشناسان سازمان ملل متحد ماه گذشته ایران را به جهت اجتناب از انجام مراقبت های پزشکی کافی برای نرگس محمدی، محکوم کردند. در همین ارتباط محمد رسول اف و گلشیفته فراهانی اعلام داشتند رژیم ایران با سرکوب وحشیانه اسباب ویرانی خود را فراهم آورد. فراهانی افزود، نسل جدید، جمهوری اسلامی ایران را تحقیر کرده است. سول اف نیز در بخشی از توضیحات خود گفت: جنبش جوانان کشور می‌گوید ما هرطور که می خواهیم زندگی می‌کنیم.   

  • دیدار رئیس جمهور ایران با پوتین در بحبوحه تنش با غرب (اینفوبائه-15 سپتامبر2024)

رسانه‌های دولتی ایران، امروز به نقل از سفیر تهران در مسکو گزارش دادند در بحبوحه تنش ها با غرب بر سر همکاری نظامی دو کشور ایران و روسیه، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در اجلاس بریکس شرکت خواهد نمود.این منبع  خبری افزود، وزارت امور خارجه آمریکا، ارسال موشک از تهران به مسکو را تایید کرده واین سامانه موشک بالستیک ایران، به روسیه اجازه می دهد تا زرادخانه خود را انباشته و اهداف دور از خط مقدم را  هدف قرار دهد.

اما از سوی دیگر عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، تحویل موشک های بالستیک تهران به روسیه را تکذیب کرده وگفت تحریم های آمریکا و سه کشور اروپایی علیه  ایران راه حل نمی‌باشد.

همچنین وزرای امور خارجه کشورهای گروه 7 طی صدور بیانیه ای مشترک، صادرات موشکهای ایران به روسیه را محکوم کرده و نسبت به ادامه ارسال تسلیحات توسط تهران به مسکو هشدار دادند. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، کاظم جلالی سفیر ایران نزد روسیه امروز یکشنبه تایید کرد پزشکیان در اجلاس گروه بریکس شرکت کرده و با همتای روس خود دیدار خواهد کرد. ایران و روسیه در نظر دارند توافقنامه همکاری دوجانبه گسترده ای امضاء نمایند.  

  • هشدار غرب پرتاب ماهواره تحقیقاتی ایران به فضا(اینفوبائه-14 سپتامبر2024)

رژیم ایران روز شنبه ماهواره تحقیقاتی چمران 1 را با موفقیت پرتاب کرد و این ماهواره در مدار 550 کیلومتری فضا قرار گرفت و اولین سیگنال های خود را ارسال کرد. طبق گزارش خبرگزاری ایرنا، این  ماهواه 60 کیلو گرم وزن دارد و مامویت اصلی آن آزمایش سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری جهت آزمایش فناوری در ارتفاعات و مراحل مختلف است. چمران 1 توسط موشک قائم 100 از سوی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران طراحی و ساخته شده است. ایران طی دو دهه اخیر علیرغم انتقادهای غرب، در زمینه پرتاب ماهواره و توسعه فناوری فضایی پیشرفت چشمگیری داشته است. ایران در سال 2020 پس از چندین بار ناکامی نهایتا موفق شد اولین ماهواره نظامی خود را در مدار قرار دهد. کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا، همواره این پرتاب های را محکوم کرده است و مدعی اند که ایران برای تسریع توانایی خود در زمینه موشک های بالستیک از فناوری مشابه بهره می‌برد.

مقامات امنیتی غربی می‌گویند که ایران به دنبال مشارکت با دو شرکت ماهواره ای چین است  زیرا درجستجوی گسترش قابلیت های  نظارت از راه دور و جمع آوری اطلاعات به طور بالقوه شامل تصاویر با وضوح بالا از اهداف نظامی در اسرائیل و سراسر خاورمیانه است. به نقل از مقامات آمریکایی و بر اساس گزارشهای اطلاعاتی، تبادل هیت های متعدد میان چین و نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است. بنا بر همین گزارش، روابط ایران با شرکت های چینی به دقت تحت نظر غرب قرار دارد زیر هرگونه معامله ای می‌تواند به ایران امکان دهد تا به صورت چشمگیری توانایی خود را برای جاسوسی از تاسیسات نظامی آمریکا و اسرائیل همچنین رقبای  عرب در خلیج فارس بهبود بخشد.

همکاری سیاسی و اقتصادی 25 ساله میان دو کشور گسترش یافته است. ایران در گذشته نیز برای توسعه شبکه ماهواره ای تجسسی تحت کنترل خود، از روسیه درخواست کمک کرده بود.

  • رئیس جمهور ایران وعده تغییر داد(پاخینادوثه-17سپتامبر 2024)

دو سال پس از مرگ مهسا امینی، زن جوانی که در بازداشتگاه جان باخت و در پی آن جنبش اجتماعی زن، زندگی و آزادی آغاز گردید، مسعود پزشکیان رئیس جمهور اصلاح طلب، وعده تغییر در نظام را داد. در همین بین نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل از جامعه جهانی خواست تا از سکوت خارج گردند.

این منبع افزود مرگ مهسا امینی باعث یک شورش بی سابقه مردمی در کشور شد که روند آن ماهها ادامه داشت. تظاهرکنندگان حجاب اجباری و قوانین پوشش تحمیلی بر زنان که از سال 1979 در ایران اعمال می‌شد را محکوم کردند. نرگس محمدی فعال حقوق بشر طی صدور بیانیه ای از جامعه جهانی خواست در برابر ظلم و ستم در ایران از سکوت و انفعال خارج گردند. وی در بخشی از بیانیه تصریح کرد، تغییر، پایه‌های استبداد دینی را متزلزل کرده است. روز دوشنبه بنا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام ها در ایران طی دو سال پس از مرگ مهسا امینی 75 درصد افزایش یافته است. این سازمان مستقر در اسلو اعلام داشت از 16 سپتامبر سال 2022 تا کنون حداقل 1425  نفر اعدام شده اند. مسعود پزشکیان روز دوشنبه قول داد تا با استفاده از قدرت خود، وسایل عدم آزار زنان بدون حجاب توسط پلیس مذهبی را فراهم آورد. پزشکیان از زمان مبارزات انتخاباتی، خود را بعنوان یک رهبر اصلاح طلب معرفی کرده که نشاندهنده مخالفت با محافظه کاران تندرو است که ایران مذهبی را کنترل می نمایند. وی عین حال در اولین نشست خبری حمایت خود را از برنامه تسلیحات موشکی ایران اعلام داشت و افزود کشورش از توسعه تسلیحات دست نخواهد کشید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما