امروز يك شنبه  ۱۰ تير ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۲/۰۱- ۰۱:۱۳ - مشاهده: ۶۸

رد اظهارات بولریچ توسط روسای جمهور شیلی و بولیوی

اظهارات پاتریسیا بولریچ وزیر امنیت آرژانتین، اسباب شکایت شدید دیپلماتیک شیلی و بولیوی را فراهم آورد. گابریل بوریچ رئیس جمهور شیلی خواستار رعایت احترام گردید و پیشاپیش اعلام نمود که نسبت به اظهارات وزیر امنیت درخصوص حضور حزب الله در کشورش رسما شکایت خواهد نمود. اظهارات بالاتری مقام امنیتی دولت خاویر میلی در  مورد حضور سپاه پاسداران در بولیوی نیز موجبات نارضایتی وزارت خارجه آن کشور را فراهم آورد.

  •      (اینفوبائه-17 آوریل)

 روز سه شنبه 16 آوریل رئیس جمهور شیلی نسبت به اظهارات خانم بولریچ وزیر امنیت دولت خاویر میلی، واکنش شدیدی نشان  داد و  گفت: وزیر امنیت آرژانتین اعلام داشته یک گروه تروریستی به نام حزب الله در شمال شیلی و سایر کشورهای منطقه حضور دارد. من از بولریچ می خواهم چنانچه اطلاعاتی در این زمینه دارد جهت همکاری آنرا به ما تحویل دهد. اما اطلاعات"آبکی" و اثبات نشده به ما ارائه نکند.

بوریچ رئیس جمهور شیلی گفت: "از شما می خواهم به کشورمان احترام بگذارید." واکنش بوریچ مبنی بر اینکه سلول های حزب الله در منطقه شمال شیلی حضور داشته اند، اما بعد از کشف به  سان پائولو  گریخته اند ذکر شده است. وی همچنین اعلام داشت یادداشت اعتراضی از طریق وزارت خارجه ارسال خواهد شد. رئیس جمهور شیلی در بخشی از صحبت های خود تاکید نمود، شیلی از هیچ گروه تروریستی نه در قلمرو خود و نه در خارج از آن محافظت نمی‌کند و از تمامیت ارضی کشور دفاع خواهد نمود.

در همین رابطه وزیر کشور شیلی، روش بکار رفته توسط خانم بولریچ را زیر سوال برد و گفت: شیلی بخشی از جامعه پلیس بین الملل است و سازمان‌های اطلاعاتی ما دارای ارتباط با مراکز اطلاعاتی آن کشور می‌باشد. لذا هنگامیکه منبع مشکوکی در مورد مسائل حساس وجود دارد، مجرای انجام این مشاهدات از طریق همکاری اطلاعاتی و پلیسی است نه اعلام آن از طریق رسانه‌ها. مقامات بولیوی نیز با رد اظهارات بولریچ اعلام داشتند که نماینده سیاسی آرژانتین در لاپاز را احضار خواهند کرد تا توضیحات خود در خصوص حضور جنگجویان ایرانی در قلمرو بولیوی را ارائه نماید. دولت لوئیس آرسه نیز ضمن رد قاطعانه اظهارات بولریچ اعلام داشت: اینکه دولت بولیوی از افرادی که ترور و ناامنی را گسترش می دهند، حمایت می‌کند را قاطعانه رد کرد و این اتهامات را فاقد مدرک و مبنا می دانیم.

وزیر امنیت آرژانتین مدعی شده بود که در پی امضاء تفاهم نامه میان ایران و بولیوی آرژانتین در بالاترین سطح هشدار قرار گرفته است. بولریچ معتقد است اعضاء سپاه قدس ایران در مرز حضور دارند و برخی که زبان اسپانیایی نمی دانند دارای پاسپورت بولیویایی می‌باشند. ما تاکنون ورود آنها را (به آرژانتین) مشاهده نکرده ایم اما این فرضیه ای که احتمال آن وجود دارد. بولریچ در بخش دیگری از صحبت های خود افزود، بنابراین توافق  اجازه استقرار 700 عضو ایرانی در بولیوی صادر شده است که ما آنها را از اعضای سپاه قدس قلمداد می نماییم.

وزارت خارجه بولیوی در پاسخ، اظهارات وزیر امنیت آرژانتین را خطا و بیشرمانه توصیف نمود و بولیوی را یک کشور صلح طلب ذکر نمود: بیانیه رسمی دولت بولیوی می‌گوید: " ما با نگرانی شاهد تبلیغاتی هستیم که در تلاش برای ایجاد رویایی میان دولت ها و مردم آمریکای لاتین است و باعث ایجاد تنش غیرضروری میان کشورهای برادر می‌گردد و دولت بولیوی آنرا محکوم می نماید. در گروه سلاک نیز بر استحکام آمریکای لاتین و حوزه کارائیب بعنوان منطقه صلح تاکید ورزیده ایم.

از روز شنبه گذشته پس از حمله ایران به اسرائیل، دولت های مختلف منطقه خواستار تنش زدایی در خاورمیانه شده اند. خاویر میلی یکی از معدود رهبران کشورهای آمریکای لاتین است که در این درگیری به نفع اسرائیل موضعگیری کرده است

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما