امروز جمعه  ۸ تير ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۲/۰۸- ۰۲:۲۷ - مشاهده: ۹۰

ایران درخواست آرژانتین برای دستگیری وزیر کشور تحت تعقیب دادگستری را غیرقانونی توصیف نمود

روز سه شنبه 23 آوریل(4 اردیبهشت) وزارت خارجه آرژانتین با انتشار بیانیه ای خواستار بازداشت احمد وحیدی گردید. روز چهارشنبه دولت ایران با انتشار بیانیه ای درخواست دولت از اینترپل را رد کرد و تکرار درخواست های غیر قانونی مبتنی بر دروغ های برخی از قضات آرژانتینی در مورد شهروندان ایرانی متهم در پرونده را به شدت محکوم کرد

  

  •     (کلارین-25 آوریل)

ایران حکم بازداشت که از سوی آرژانتین علیه احمد وحیدی وزیر کشور بدلیل مشارکت در حمله سال 1994 علیه  آمیا صادر شده است را  غیر قانونی توصیف نمود. طبق گزارش منتشره از سوی AFP، جمهوری اسلامی ایران از طریق ناصر کنعانی سخنگوی وزارتخارجه، اطمینان داده است که درخواست دولت آرژانتین که توسط قضات پرونده مطرح گردیده، مبتنی بر دروغ است. لیکن شواهد قانع کننده ای علیه وحیدی و بقیه متهمان در دست می‌باشد. در تاریخ 12 آوریل دادگستر آرژانتین تشخیص داده که حملات به سفارت اسرائیل در 1992 و علیه آمیا در 1994 بنا به دستور ایران و توسط حزب الله انجام شده است.

در همین رابطه وزارت امور خارجه یادآور شد که هشدارهای فعلی از سوی اینترپل برای بازداشت احمد وحیدی که اخیرا جزء هیئت همراه رئیس جمهور در سفر به پاکستان است  فعال می‌باشد. سفر رئیس جمهور ایران به سریلانکا بدون حضور وحیدی ادامه یافت.

این منبع افزود، بلافاصله بعد از درخواست آرژانتین برای دستگیری وحیدی، خبرگزاری رسمی ایران گزارش داد احمد وحیدی روز سه شنبه برای شرکت در جلسه سرمایه گذاری یکی از استانداری‌ها به  ایران بازگشته است. از آنجایی که  ایران به  احکام بازدشت صادره توسط سیستم قضایی آرژانتین و اینترپل عمل نمی نماید تنها فرصت برای آرژانتین جهت دستگیری زمانی است که متهمان کشور را  ترک می نمایند. خاطر نشان می سازد احمد وحیدی هنگام حمله به آمیا، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران را بعهده داشته است. وزارت خارجه آرژانتین از دولت های پاکستان و سریلانکا خواسته است تا بر اساس ساز وکارهای موجود وحیدی را دستگیر نمایند. بر اساس تحقیقات واحد ویژه  آمیا، احمد وحیدی در سال 1993 با حضور در جلسه ای در مشهد در تصمیم گیری حمله  به آمیا شرکت کرده است.

  • ایران درخواست دستگیری احمد وحیدی را غیرقانونی دانست (Ambito-25 آوریل)

روز سه شنبه 23 آوریل(4 اردیبهشت) وزارت خارجه  آرژانتین با انتشار بیانیه ای خواستار بازداشت احمد وحیدی گردید. روز چهارشنبه دولت ایران با  انتشار بیانیه ای درخواست دولت از اینترپل را رد کرد و تکرار درخواست های غیر قانونی مبتنی بر دروغ های برخی از قضات آرژانتینی در مورد شهروندان ایرانی متهم در پرونده را  به شدت محکوم کرد. در همین رابطه ناصر کنعانی سخنگوی وزارتخارجه ایران، پیام فوق را  خطاب به آرژانتین اعلام نمود.

 این منبع افزود، خانم موندینو وزیر امور خارجه به همراه پاتریسیا بولریچ وزیر امنیت، مشترکا خواستار دستگیری وحیدی گشته و بدین ترتیب هشدار قرمز توسط اینترپل صادر گشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما