امروز جمعه  ۸ تير ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۲/۰۸- ۰۲:۲۹ - مشاهده: ۵۳

قطع جریان بودجه به تروریست ها و سازمان‌های وابسته

در سالهای اخیر اتحاد راهبردی میان سازمان‌های تروریستی و کارتل های مواد مخدر در آمریکای لاتین، توان مالی ایران را چند برابر کرده و در نتیجه تداوم فعالیت های بنیاد گرایانه این کشور در خاورمیانه را افزایش داده است.

     (اینفوبائه-26 آوریل)

ایران تامین مالی گروههای تروریستی مانند حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و حوثی‌های یمن را که عملیات علیه اسرائیلی، تاسیسات ایالات متحده آمریکا و تجارت بین المللی دریایی انجام می دهند، بعهده دارد. 

در همین راستا کمیته بین کشورهای آمریکایی به همراه کمیته بین آمریکایی علیه تروریسم جلسه سالانه خود را جهت جلوگیری و مبارزه با تامین مالی باندهای تروریستی که در منطقه فعالیت می‌کنند و پاسخگوی تهران هستند، آغاز نمود. لوئیس آلماگارو رئیس سازمان کشورهای آمریکایی در همین رابطه اظهار داشت: روشهای مورد  استفاده تروریست ها برای تامین مالی دائما در حال تحول است و از مرزهای فیزیکی و دیجیتالی عبور می‌کند که شاید هرگز به فکرمان خطور نمی‌کرد. این امر چالش هایی در حوزه‌های مختلف جامعه ایجاد می نماید که نیازمند توجه ویژه بخش های دولتی و خصوصی است. وی افزود، همکاریهای بین المللی علیه تامین مالی تروریسم در مبارزه با این پدیده بسیار مهم است. کشورهای عضو قبل از پایان جلسه در خصوص قطعنامه پایانی توافق بعمل آوردند. این توافق بر سه استدلال کلیدی استوار می‌باشد:

1-مبارزه با تروریسم برای حفظ دموکراسی، امنیت عمومی و توسعه منطقه ضروری می‌باشد

2-تروریسم با تامین مالی غیرقانونی و جرائم و جنایت های سازمان یافته فراملی مرتبط است

3-تعمیق همکاری و تبادل اطلاعات برای بهبود مبارزه با تروریسم ضروری است.

این منبع افزود، پیشنهادات مطروحه یک تغییر دیدگاه ژئوپلتیک سازمان بین کشورهای آمریکایی است که دیگر مفاهیم دموکراسی و حقوق بشر را بعنوان تنها امتیاز نمی‌بیند بلکه اکنون اهمیت و یکپارچگی برای توسعه پایدار در آمریکای لاتین به آن افزوده شده است.

دستور کار امنیت منطقه ای برای جلوگیری از فعالیت های تامین مالی تروریسم هنگامیکه ایران به یک کشور کلیدی در خاورمیانه تبدیل شده، بسیار مهم است. رژیم ایران از یکسو به چین نفت می فروشد و از سوی دیگر به روسیه پهپاد می فروشد اما در رویارویی خود با اسرائیل از منابع  درآمد دیگری استفاده می‌کند که منشاء آن در آمریکای لاتین است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما