امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۲/۰۶- ۰۱:۱۱ - مشاهده: ۶۷

راهپیمایی عظیم دانشگاهی در اعتراض به سیاست تعدیل شدید بودجه

دولت ضربه ناشی از حضور بیش هشتصد هزار نفر از دانشجویان، دانش آموزان، اتحادیه‌ها و شهروندان عادی را که برای دفاع از آموزش عمومی و درخواست از رئیس جمهور برای پرداخت بودجه آن، در کف خیابانهای منتهی به کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند، احساس نمود.

   (پاخینادوثه-24 آوریل)

سه شنبه 23 آوریل دانشجویان دانشگاهها در سراسر کشور برای دفاع  از آموزش و مقابله با احکام خاویر میلی به خیابان‌ها آمدند. در این راهپیمایی، جنبش های اجتماعی، سازمان  های حقوق بشری و احزاب سیاسی از میدان کنگره تا میدان می، راهپیمایی نمودند. اگرچه رئیس جمهور تلاش نمود تا از اهمیت این راهپیمای عظیم بکاهد، اما دولت ضربه ناشی از حضور بیش هشتصد هزار نفر از دانشجویان، دانش آموزان، اتحادیه‌ها و شهروندان عادی را که برای دفاع از آموزش عمومی و درخواست از رئیس جمهور برای پرداخت بودجه آن، در کف خیابانهای منتهی به کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند، احساس نمود.

مقامات سیاسی خاویر میلی این راهپیمایی را حزبی و با انگیزه سیاسی معرفی کردند تا ارزش آنرا کاهش دهند. از سوی دیگر سازمان دهندگان این بسیج بزرگ، حضور همه اقشار جامعه را نقطه عطف سیاسی بی سابقه ای برای مقاومت در برابر سیاست های خشن تعدیل دولت خاویر میلی دانسته که جایی برای رد قوانین وی باقی نمی‌گذارد. در این میان تهدیدهای وزیر امنیت علیه راهپیمایان با به خط نمودن تجهیزات پلیسی ضد شورش و به صف کردن خودروهای پلیس جهت ارعاب مدرم نیز در مقابل خروش عظیم مردم مجبور به عقب نشینی گردید.

در همین راستا شخصیت های برجسته کشور چه از طریق پیام هایی در شبکه‌های اجتماعی، چه در برنامه‌های رسانه ای و چه با حضور در تجمع، بر اهمیت تامین مالی دانشگاهها از سوی دولت تاکید ورزیده و از تعدیل بیرحمانه خاویر میلی انتقاد بعمل آوردند. برخی از شخصیت های فرهنگی نیز اعلام داشتند، ما از دسترسی به آموزش عالی بعنوان یک حق مشروع دفاع می‌کنیم و خواهان ظرفیت یکسان سازی آموزش عمومی رایگان هستیم زیرا با سرمایه گذاری بیشتر در حصول علم و فناری، مسیر توسعه کشور وسیع تر خواهد شد. خاطر نشان می سازند که آرژانتین به لطف دانشگاه و سیستم علمی خود اولین کشور آمریکای لاتین در تحقیق و توسعه بشمار می رود.

از سوی دیگر مدیر یکی از شرکتهای مشاوره و نظرسنجی طی آخرین ارزیابی اعلام نمود نتایج آمار بدست آمده از افکارعمومی نشان می دهد که 85 درصد از مردم با استدلال دولت در مورد کاهش بودجه دانشگاهها مخالف هستند وتصویر محبوبیت رئیس جمهور حدود 25 درصد کاهش داشته است.

یکی از مسئولین سندیکای دانشگاهی طی سخنانی در تجمع روز گذشته اظهار داشت: بیش از یکصد سال است که دانشگاه به همراه مردم و کارگران در حال مبارزه می‌باشد. این مبارزه با اصلاحات  امور دانشگاهی همچننی نبرد معروف دانشجویان بنام"شب قلم" و با اهدای جان هزاران نفر از قشر دانشجو، استاد، آموزگار و غیره دانشگاهی در مقابله با دیکتاتورهای نظامی جزیی از افتخارات محسوب می‌گردد. اما امروز این دانشگاه در معرض خطر جدی قرار گرفته است و یک باند خود شیفته مدعی است که  نظارت نظام باید خاتمه یابد و خواهان سرنگونی کشور هستند. دانشگاهیان امروز نشان دادند که برای  مبارزه  در کنار مردم قرار دارند و از کاهش حقوق مردم در برابر تورم و مسدود نمودن بودجه و تعدیل شدید اقتصادی هراسناک نیستند و به مبارزه در کف خیابان‌ها تا پیروزی کامل ادامه خواهند داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما