امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۲/۰۶- ۰۱:۱۷ - مشاهده: ۱۰۷

اعلام نامزدی آریل لیخو برای شواریعالی قضایی از طرف خاویر میلی، تاثیر انتخاب در پرونده آمیا

لیخو از زمانی که دادگاه فدرال شماره 6 را عهده دار گردید، مسئول رسیدگی به پرونده آمیا بود. از سوی دیگر قاضی کارلوس مایکس در تاریخ 11 آوریل دولت ایران را عامل حمله به آمیا و سفارت اسرائیل معرفی نمود، موضعی که در سیاست خارجی دولت نقش دارد. در همین راستا خاویر میلی یادداشتی از همتای اسرائیل خود مبنی بر قدردانی از سیستم قضایی آرژانتین دریافت نمود. عملیات علیه آمیا اتفاقا در دست لیخو قرار دارد.

سایت el destape (20 آوریل2024):

خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین روز دوشنبه گذشته15آوریل رسما نامزدی آریل لیخو برای دیوان عالی دادگستری را اعلام داشت. طی طول هفته گذشته قاضی لیخو حمایت های بسیاری ملموسی را کسب نمود. از یکسو روز سه شنبه با ایال سلا سفیر اسرائیل در آرژانتین دیدار کرد و در ادامه پس از اعلام حمایت برخی از بخش های قضایی و شخصیت هایی سیاسی، روز پنج شنبه 18آوریل مورد حمایت پاتریسیا بولریچ وزیر امنیت قرار گرفت. لیخو از زمانی که دادگاه فدرال شماره 6 را عهده دار گردید، مسئول رسیدگی به پرونده آمیا بود. از سوی دیگر قاضی کارلوس مایکس در تاریخ 11 آوریل دولت ایران را عامل حمله به آمیا و سفارت اسرائیل معرفی نمود، موضعی که در سیاست خارجی دولت نقش دارد. در همین راستا خاویر میلی یادداشتی از همتای اسرائیل خود مبنی بر قدردانی از سیستم قضایی آرژانتین دریافت نمود. عملیات علیه آمیا اتفاقا در دست لیخو قرار دارد.

آریل لیخو بعد از بازنشستگی کانی کوبا کورال قاضی سابق مسئول تحقیق پرونده آمیا، مسئولیت تحقیقات را عهده دار گردیده است. بعنوان مثال در تاریخ 8 ماه می آینده قاضی لیخو جلسه ای درخصوص پیگیری فعالیت واحد دادستانی برای حذف مطلب امنیتی با  خانواده قربانیان حادثه دارد.

نقش لیخو همراه با بحث و مشاجره روبرو بوده از جمله در اکتبر سال گذشته گروه خاطره فعال عملکرد وی را به چالش کشید. گروه خاطره فعال بلافاصله بعد از انتصاب لیخو بعنوان رئیس دادگاه شماره 6، خواستار برکناری وی از  این سمت بدلیل جانبداری وی گردیدند. 8 سال پیش قاضی لیخو از پیشرفت پرونده مرتبط با محاکمه مقامات سابق در ارتباط با ارتکاب اعمال غیر قانونی، ممانعت بعمل آورده بود که اکنون مجرم شناخته شده اند. قاضی لیخو از حمایت قاطع قضات گمارده مکری مشهور به "میز قضات" برخوردار می‌باشد. لذا استناد گروه خاطره فعال مبنی بر اینکه قاضی پرونده آمیا نگاهی مشروط به حقایق دارد که  او را از تصمیم گیری مطابق با وظیفه عینی و بی طرفی باز می دارد، درست می‌باشد.

هفته گذشته در پی رسمیت بخشیدن به نامزدی لیخو برای شورایعالی قضایی، نامبرده با سفیر اسرائیل در آرژانتین ملاقات نمود و این جلسه در چارچوب کسب حمایت از نامزدی وی تعریف شده است. در این گفتگو مسائل مربوط به جرایم سازمان یافته، همکاری بین المللی در جنایت علیه بشریت مورد بررسی قرار گرفت و قاضی لیخو همبستگی خود را با دولت اسرائیل در برابر حملات ایران ابراز داشت. یک سیگنال کاملا در چارچوب آنچه در خاورمیانه اتفاق می افتد از سوی قاضی پرونده اصلی حمله به آمیا.

این منبع (Destape) افزود، بای در نظر داشت که قاضی لیخو در افشاء و آشکار نمودن شنودهایی که مرتبط با کریستینا  کریچنر و اسکار پاریلی(رئیس سابق سازمان امنیت) نقش بسزایی داشت. جدا نمودن حمایت وزیر امنیت از قاضی لیخو و حمایت سفارت اسرائیل از وی بسیار دشوار است. وزیر امنیت رابطه بسیار خوبی با نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل دارد. به عنوان مثال همسر خانم بولریچ معاون موزه هولوکاست می‌باشد. رابطه بولریچ با رئیس اتاق بازرگانی آرژانتین و اسرائیل نیز فوق العاده خوب است.

در 11 آوریل دادگاه شماه 2استیناف فدرال مسئول رسیدگی به پرونده آمیا (مرتبط با اعمال غیر قانونی توسط مقامات سابق) ایران را مسئول حملات علیه آمیا سفارت اسرائیل معرفی نمود. رسانه‌های ملی و بین المللی بلافاصله روی بخشی متمرکز شدند که هیچ ربطی به هدف اصلی پرونده نداشت. قاضی پرونده 2 آمیا مسئول رسیدگی به حمله علیه آمیا و سفارت اسرائیل نبود. وظیفه اصلی او رسیدگی به تخلفات دادستانهای پرونده آمیا، قاضی و برخی دیگر از مقامات سابق در امور تحقیقات بوده و هیچ اطلاعات  یا سندی برای اثبات حکم خود ندارد. واضح است که قاضی ماهیکس هدف ژئوپلتیکی را دنبال می‌کرده است که سرنخ آن در دست آمریکا و اسرائیل قرار دارد.

حال سوال اینست آیا رای قاضی ماهیسک روی هدف اصلی که قاضی لیخو مسئول آن است تاثیر خواهد گذشت، یا در عملیات ژئوپلتیک در خارج از  کشور که اسرائیل با ایران درگیر است، تاثیر گذار خواهد بود؟

در همین رابطه Sergio Burstein یکی از وابستگان قربانیان آمیا می‌گوید: به نظر من این یک سیرک و یک نمایش (رای دادگاه) و عدم احترام به قربانیان حادثه و مردم آرژانتین است. تنها چیزی که قاضی به دنبال آن بود یک پیام سیاسی و اولویت دادن به مسئولیت ایران است که حتی آلبرتو نیسمان هم دولت ایران را  به عنوان مسئول عملیات معرفی نکرده است. وی افزود شاید مقامات سابق ایران مسئول باشند اما نه دولت ایران. این حکم در خدمت نیازهای اسرائیل و آمریکا در مورد ایران است.

در این میان نباید از یادداشت رئیس جمهور اسرائیل خطاب به خاویر میلی بدون توجه عبور نمود. در یادداشت انتشار یافته در شبکه X  آمده است: "بنام دولت و ملت اسرائیل عمیقات از حمایت های قاطعانه شما در پی حمله ایران به مردم خود قدردانی می نمایم. شما دوست و متحد وفادار اسرائیل هستید و ما قدردان تعهد بی قید و شرط شما به  امنیت  خواهیم بود".

اما آنچه در پیام حائز اهمیت و نگران کننده می‌باشد اشاره  به این عبارت است:" طی چند دهه اخیر ایران حامی رسمی ترور در جهان بوده است. تصمیم دادگاه آرژانتین که ایران را  به دلیل ایفای  نقش مستقیم در هماهنگی بمب گذاریهای تروریستی وحشیانه علیه سفارت اسرائیل و آمیا مجرم شناخته  است، گامی مهم در مسیر اجرای عدالت برای قربانیان است. امسال مصادف با  30 سالگرد تراژدی وحشتناک عملیات علیه آمیا است. این نقطه وحشتناک یک یادآوری است که ما باید به  اتحاد علیه ایران و نیروهای نیابتی آن ادامه دهیم".

حال سوال این است، این موضعگیری که از اسرائیل آمده است نفوذ و تاثیر در پرونده مرکزی آمیا، که در ید قدرت واحد ویژه و کاندید شواریعالی قضایی از سوی خاویر میلی است، خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما