امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۰۱:۳۲ - مشاهده: ۱۱۶

دیدار وزیر خارجه آرژانتین از چین چین و ملاقات با مقامات این کشور در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و همکاریهای اقتصاد

خانم دیانا موندینو وزیر امورخارجه، تجارت بین الملل و فرهنگ آرژانتین در سفر رسمی‌به چین و ملاقات با مقامات این کشور درخصوص احیاء سوآپ مالی 5 میلیارد دلاری از طرف چین و از سرگیری ادامه پروژه‌های سرمایه گذاری چین در ساخت سد و مراکز هیدروالکتریک بر روی رود سانتا کروز در جنوب آرژانتین توافق نمود.

      (سایت وزارت خارجه-30آوریل2024)

در سفر رسمی خود به جمهوری خلق چین، وزیر امور خارجه دیانا موندینو در شهر پکین دیدارهایی با معاون رئیس‌جمهور چین، معاون وزیر بازرگانی و نماینده تجارت بین‌المللی، و رئیس بانک مرکزی چین  با هدف تقویت روابط دوجانبه، تقویت مکانیسم‌های گفتگو بین دو کشور و افزایش فرصت‌ها برای تجارت و سرمایه گذاری متقابل داشت.

در ابتدا، وزیر امور خارجه توسط معاون رئیس‌جمهور چین، هان ژنگ، پذیرفته شد که در این ملاقات خانم موندینو دهمین سالگرد شراکت استراتژیک دوجانبه و 52 سال روابط دیپلماتیکی را خاطر نشان  کرد و برنامه مشترک و همکاری فیمابین را بنفع مناقع متقابل ارزیابی نمود. موندینو همچنین گزارشی از  اصلاحاتی که توسط دولت آرژانتین انجام شده است، ارائه  و تاکید کرد که آرژانتین به تعهدات خود در راستای توافقات گذشته پایبند است و مکانیسم‌های گفتگو دوجانبه را برای دستیابی به پیشرفت‌های ملموس، پیشنهاد می نماید. هر دو مقام به اهمیت تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف و ایجاد شرایط برای تقویت روابط بین دو کشور تأکید کردند. از سوی دیگر، هان  ژنگ معاون رئیس‌جمهور چین از موضع آرژانتین در مورد مسئله جزایر مالویناس حمایت کرد و بطور متقابل خانم موندینو، تعهد آرژانتین به اصل "چین واحد" را مورد تایید قرار داد.

وزیر امور خارجه - همراه با پابلو کویرنو معاون وزیر اقتصاد در امور مالی و سانتیاگو باوسیلی رئیس بانک مرکزی بطور مشترک با وانگ شوون معاون وزیر بازرگانی و نماینده تجارت بین‌المللی چین، وانگ شوون دیدار و گفتگو نمودند. وزیر امور خارجه اظهار کرد که "روابط دوجانبه با چین برای کشور ما مهم است"، با توجه به اینکه تجارت دوجانبه در طول دو دهه گذشته به طور پایدار رشد کرده است و تدابیری که دولت رئیس‌جمهور میلی برای آزادسازی نیروهای تولیدی و امکان تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در دست اجراء دارد، فرصت عالی برای شرکت های هر دو کشور برای همکاری مشترک ایجاد می‌کند.

سانتیاگو باوسیلی با تشریح نتایج مثبت اقدامات دولت آرژانتین در زمینه کاهش تورم، انتظار کاهش بیشتر تورم در ماه‌های آینده، افزایش ذخایر  بانک مرکزی و حذف کسر مالی را خاطر نشان کرد. پابلو کویرنو به نوبه خود از اقدامات اتخاذ شده برای کاهش محدودیت ها در تجارت و نقل و انتقالات ارزی گزارش داد. معاون وزیر وانگ شوون از پیشرفت‌های اقتصادی تقدیر و از توضیحات ارائه شده که به وی اجازه داد جزئیاتی از وضعیت اقتصادی-تجاری کشورمان را از نزدیک بداند، تشکر کرد. در پایان، طرف چینی اعلام کرد انتظار برگزاری دوره جدید  کمیسیون مختلط اقتصادی-تجاری برگزار، که آخرین نشست آن در آگوست 2022 برگزار شد را دارد.

لازم به ذکر است که چین سومین مقصد صادرات آرژانتین بود. در سال 2023، چین اولین خریدار گوشت آرژانتینی (1.732 میلیون دلار) و سویا (950 میلیون دلار) بود. برای سال 2024، برنامه‌های بسیاری برای ترویج تجاری در این کشور قرار است، با شرکت‌های مختلف از بخش‌ها و مناطق مختلف کشور ما. به عنوان مثال برای تکمیلی بودن اقتصادهای هر دو کشور، می‌توان به این نکته اشاره کرد که چین مقصد اصلی برای صادرات استان‌های کاتامارکا، چاکو، انتره ریوس، خوخوی و لا پامپا است. متعاقب، هیات آرژانتینی ملاقات با رئیس بانک مرکزی چین، پان گونگ‌شنگ، درباره رابطه تاریخی بین دو بانک مرکزی صحبت کردند که با امضای اولین سواپ 25 سال پیش آغاز شد؛ تعهد آرژانتین در بین‌المللی‌سازی یوان به عنوان واحد پرداخت تجاری؛ شناسایی حوزه‌های فنی برای تکمیل پروژه‌های پیش‌بینی‌شده طبق توافق سواپ؛ و توافقات همکاری و تبادل تجربیات فنی و نظارت مورد بررسی قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما